Selasa, 05 Januari 2010

jangan bersedih wahai jiwaku...


Kehidupan tak dapat berjalan sendiri.Ada senang ada sedih,ada miskin ada kaya,ada siang ada malam.semua berpasang-pasangan.Namun, sering kali apa yang kita inginkan tak sesuai dengan apa yang kita harapkan.Kadang kita merasa senang karena mendapat sesuatu yang kita inginkan,mendapat pujian,mendapat rizki,dan sebagainya. Namun,saat kita mendapat sebuah cemoohan, kita akan merasakan sedih, marah dan sakit hati.

Seorang penyair mengungkapkan sebuah syair yang berbunyi,

"Barangsiapa suka mempedulikan orang lain, ia akan gagal meraih nikmat kebahagiaan.
Sedangkan orang yang gagah berani akan berhasil meraih nikmat kebaikan."

Ibrahim Ibn Adham mengatakan,

Kami hidup dalam suasana yang bila para raja itu tahu nescaya mereka akan menebas kami dengan pedang mereka.

Ibnu Tamimiyah mengatakan,

Di dalam hati seringkali terlintas suatu keadaan. Yakni, yang bila ku katakan demikian, ‘Seandainya para penghuni Syurga hidup seperti kami, maka mereka akan hidup senang.’

Dia juga pernah berkata,

Di dalam hati ini selalu muncul suasana di mana hati menari riang. Yakni, saat hati bergembira kerana mengingati ALLAH dan kehangatan hubungan dengan-NYA.

Dalam kesempatan lain, beliau juga mengatakan,

Ketika dimasukkan ke penjara, dan sesaat kemudian para sipir mengunci pintunya, aku seperti mendengar firman ALLAH,

Jika sakit kita selalu mengumpat, protes kepada ALLAH.Namun apa pernah kita ingat ALLAH saat kita senang?

۞~Lalu diadakan di antara mereka dinding yang mempunyai pintu. Di sebelah dalamnya ada rahmat dan di sebelah luarnya dari situ ada siksa.~۞
(QS. Al-Hadid: 13)

Di dalam penjara itu, beliau mengatakan,

Apa yang bisa dilakukan musuh-musuh itu kepada ku? Syurga dan taman ku ada di dalam dada ku. Kemanapun aku berjalan, maka keduanya akan selalu bersamaku. Kalaupun aku dibunuh, maka itu adalah kematian sebagai seorang syahid. Kalaupun diusir dari negeri asalku, maka itu adalah sebuah rekreasi, dan penjara adalah tempat ku menyendiri.

Apakah yang akan diperolehi orang yang telah kehilangan ALLAH dari dalam dirinya? Dan apakah yang harus dicari oleh orang yang telah menemukan ALLAH dalam dirinya? Antara yang pertama dan kedua, tidak akan pernah sama. Orang kedua akan mendapatkan segalanya, dan orang pertama akan kehilangan segalanya.

♥჌Musleemah says - Shukran kepada ♥[Dr. 'Aidh al-Qarni]♥ atas keikhlasan dan kebaikannya dalam menyuluh hati setiap insan dengan kata-kata semangat yang penuh dengan seribu macam hikmah di dalamnya. Sesungguhnya, akan ku terus berusaha untuk mendidik jiwa dan hati ini agar menjadi jiwa seorang musleemah yang kental serta penampilan iman yang mantap. Insya-ALLAH!

Wahai hati… Biar pun dikau lembut bagaikan sutera… Namun tiada kata putus-asa untuk dikau hentikan setiap perjuangan mu… Kerana perkataan itu akan hanya menghancurkan impian mu itu sahaja… Maka bangkitlah dan terus berjuang dalam menempuh segala dugaan yang telah dianugerahkan oleh ALLAH jua… Semoga dikau tabah mengharunginya…

Tidak ada komentar:

Posting Komentar